بازگشت

ستاری:کشور در آغاز مسیر رشد و فناوری است

تاریخ ثبت: سه شنبه, 02 خرداد,1396

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سمنان؛ کشور در آغاز مسیر پیشرفت و توانمندی است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: راهی‌که امروز جوانان خلاق، مستعد و توانمند کشورمان برگزیده‌اند به سوی اعتلا، توانمندی و فتح قله‌های پیشرفت به مدد ابزار خلاقیت و نوآوری است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع مردم استان سمنان و شهرستان‌های این استان، نقش نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده در پیشرفت کشور با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان را یادآور شد و گفت: راهی‌که امروز جوانان خلاق، مستعد و توانمند کشورمان برگزیده‌اند به سوی اعتلا، توانمندی و فتح قله‌های پیشرفت به مدد ابزار خلاقیت و نوآوری است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به رشد قابل توجه علمی و فناوری کشورمان در ۴سال گذشته، گفت: در حوزه علم و فناوری از جمله تولید مقالات علمی شاهد جهشی قابل توجه بوده‌ایم که با همت و مشارکت نیروی انسانی فوق‌العاده و جوان این کشور، مسیر آغاز شده به سوی پیشرفت علمی و فناوری را ادامه خواهیم داد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، پایه و اساس بازساخت و تحول اقتصاد کشور را تدبیر و امید جوانان دانست و افزود: بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارت‌آپ‌ موفق که با هدایت و نقش‌آفرینی جوانان کشور شکل گرفته‌اند، تحول جدی را در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کردند و این روند نوگام می‌بایست با شتاب بالاتری ادامه یابد.
وی با اشاره به سخنان مدیر طرح تدوین آنکتاد گفت: به اذعان رصدگران جهانی، ایران در آستانه تبدیل شدن به یک کشور برتر در حوزه تولید علم و نوآوری قرار گرفته است.
حفظ عزت‌مندی ایران با نقش‌آفرینی جوانان
فرزند شهید سرلشگر ستاری، با بیان این‌که دفاع مقدس و جان‌فشانی‌های جوانان هدفی بزرگ و والا داشت که حفظ آبروی ایران اسلامی ضرورت جان‌فشانی را برای تمامی اقشار جامعه از جمله جوانان ایجاب می‌کرد، ادامه داد: امروز نیز جوانانی که از دانشگاه‌ها و مراکز برجسته علمی، پژوهشی و اقتصادی مطرح دنیا به کشورشان بازگشته‌اند، در راستای همین هدف تلاش می‌کنند و با تدبیر این دولت، زمینه برای خدمت بهتر این جوانان مستعد و نخبه ایرانی بیش از پیش فراهم شده است.
وی افزود: به عنوان یکی از فرزندان جنگ، پیامدها و رویدادهای این رخ‌داد را از نزدیک درک کرده‌ام. در طول ۸ سال جنگ تحمیلی علاوه بر کشور، مردم نیز آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند، آسیب‌هایی که بخشی فیزیکی و بخشی از آن معنوی است که اگرچه می‌توان پیامدهای فیزیکی را ترمیم کرد، اما آسیب‌های معنوی و اثرات مخرب این واقعه بر بطن جامعه، تا سال‌ها باقی می‌ماند و جبران بسیاری از این پیامدها، آسان نیست، اما مردم در طول این دوران نشان دادند که با خواست جمعی برای تغییر، می‌توانند شرایط را دست‌خوش تحول کنند.
ستاری، تغییر را مستلزم صرف هزینه دانست و گفت: بسیاری در طول تاریخ این کشور با صرف هزینه‌های گزاف معنوی و از خودگذشتگی، قدم در راه تغییر این کشور به سوی بهبودی گذاشتند تا ایران، ایران بماند.
معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری، با بیان این‌که با هم‌دلی و هم‌فکری چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه امروز شاهد بهبود نسبی شرایط هستیم، اظهار کرد: حرکت در مسیر پیشرفت، بدون مشارکت مردم و تکیه به توانمندی جوانان ممکن نبود همان‌گونه‌که ادامه این روند بدون حضور آنان ممکن نیست و می‌بایست با تلاش همه تفکر جدید و نوپای اقتصاد دانش‌ببنیان به بلوغ برسد.
ستاری، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را یکی از مصادیق از خودگذشتگی برای پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: دکتر روحانی را سال‌های دور می‌شناسم و ایشان و پدرم ارتباطی نزدیک و برادرانه با یکدیگر داشتند . با توجه به شناختی که از ایشان دارم، واقفم که ایشان تحفظات بسیاری دارند که بیان نمی‌کنند و شاید کم‌تر کسی از نقش و تلاش‌های ایشان در سال‌های جنگ مطلع باشند، چراکه ایشان همواره از بیان این وقایع امتناع می‌کنند اما واقعیت این است که ایشان برای تحقق پیشرفت و کمک به کشور، هزینه‌های بسیای صرف کردند.
وی ادامه داد: امروز نیز ایران به عنوان کشوری با بیش از ۵هزار سال تاریخ کارآفرینی، نوآوری تجارت و فرهنگ شایسته‌ی برتری و پیشرفت است و در همین راستا بسیاری از خودشان هزینه کردند تا مشکلات از میان راه برداشته شوند؛ امروز با درایت دولت و همدلی مردم بخشی از این مشکلات را پشت سر گذاشتیم، برای حل بخش دیگر تا نیمه، راه را پیموده‌ایم و باید آغازگر حل بخش دیگری شویم.

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ، مذاکرات هسته‌ای را یکی از همین دستاورد ارزشمند و ستودنی برای کشور دانست و گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای نوآوری‌های خارق‌العاده‌ای از سوی تیم مذاکره کننده صورت گرفت تا نتایج تحریم‌های چندساله و ۶ قطعنامه از میان برداشته شود، این پیشرفت حاصل از خودگذشتگی و نگاه والایی بود که ایران و اعتلای این کشور را به عنوان اولویت اصلی قرار داده بود و نتیجه‌ای تحسین برانگیز و ارزشمند داشت.
هم‌دلی و مشارکت راه‌کار تحول و پیشرفت است
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تحول اساسی و جدی در جهت‌گیری‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فناوری، فرهنگی و سیاست خارجی را مهم‌ترین رویکرد دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: برای ایجاد تحول، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و در دوره‌ای که مشکلات و کاستی‌های متعددی گریبان‌گیر کشور بود، دولت به شدت و جدیت تمام حل این مشکلات را دنبال می‌کرد. می‌بایست با حمایت یکدیگر و ادامه‌ی مسیر هم‌دلی، مشکلات حل شوند چراکه حل مشکلات به صورت خارق‌العاده و لحظه‌ای محقق نمی‌شود.
ستاری با تأکید بر حضور حدأکثری مردم در پای صندوق های رای برای تعیین سرنوشت کشور به سوی پیشرفت تأکید کرد و گفت: ایران طی سالیان گذشته، حرکت تناویی و رفت و برگشتی را میان پیشرقت و پسرفت تجربه کرده و گرچه در برهه‌هایی از زمان، پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما به دلایلی به عقب بازگشته‌است؛ اما این بار باید با هم‌دلی، یکپارچگی و مشارکت همه مردم، این مسیر رفت و برگشتی به روندی پویا و روبه‌جلو بدل شود.

 

...